Litteraturliste

Her finner du litteraturlisten fra boka med lenker til litteratur som finnes på Internett.

2. utgave (2022)

  • Armstrong, T. (2003). Mange intelligenser i klasserommet. Oslo: Abstrakt forlag AS. Side 42.
  • Bamford, A. (2010).Anne Bamford talks at the 2010 Creative Partner School Conference. Anne Bamford talks at the 2010 Creative Partnerships Schools Conference on Vimeo. (31.04.21)
  • Bolstad, B. (2020). Dybdelæring og tverrfaglighet. Oslo: Pedlex.
  • Copeland, M. (2005). Fostering critical and creative thinking in middle and high school. Portsmouth: Stenhouse Publishers.
  • Drefvelin, C. (2015). Ylvas verden. Nrk.no. Slik kan global oppvarming påvirke Ylva (4) – Dokumentar (nrk.no) (25.04.21)
  • Dweck, C. (2017). Growth Mindset. New York: Randomhouse.
  • Federici, R.A. og Skaalvik, E.M. (2013). Lærer-elev-relasjonen – betydning for elevenes motivasjon og læring. Bedre skole, 1/2013.(14.04.21).
  • FIKS (2020). Elevaktive arbeidsformer – en innledning. Forskning, Innovasjon og Kompetanseutvikling i skolen. Universitetet
    i Oslo. Læringsteoretisk grunnlag - FIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen (uio.no)
    (23.04.21)
  • Folkvord, K. og Mahan, G. (2007). Levende naturfag. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Folkvord, K. og Mahan, G. (2011). Engasjerende realfag. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Folkvord, K. og Mahan, G. (2015). Engasjerende naturfag. 1. utgave. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Folkvord, K. og Mahan, G. (2016-d.d). Engasjerende naturfag-bloggen. Engasjerende naturfag (02.05.21)
  • Fullan, M., Quinn, J. og McEachen, J. (2018). Dybdelæring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
  • Gardner, H. (1983). Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
  • Hattie, J. (2013). Synlig læring – for lærere. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Hoaas, K.C. (2008). Kunst og kultur gjør elevene bedre. Bergens Tidende 08.11.2008.
  • Illeris, K. (2012). Læring. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
  • Imsen, G. (2010). Elevens verden. 4. utgave. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T., Haugaløkken, O. og Aakervik A. (2006). Samarbeid i skolen. Namsos: Pedagogisk-psykologisk forlag.
    Side 50.
  • Kagan, S. (1992). Cooperative Learning. Kagan Cooperative learning.
  • Kval, K.-E. (2014). Det store skolesviket. Oslo: Dreyers forlag. Side 167- 171.
  • Lerdahl, E. (2012). Kreative metoder. Aftenposten 24.10.2012.
  • Lerdahl, E. (2013). Kreativitet må læres. Lektorbladet 01/2013.
  • Lohne, L. (2014). Dropp forelesning – få bedre studenter. Dagens Næringsliv. Dropp forelesning - få bedre studenter | DN (26.04.21)
  • Ludvigsen, S. (2016). Dybdelæring er forutsetning for framtidens skole. Aftenposten. Dybdelæring er forutsetning for fremtidens skole | Sten Ludvigsen (aftenposten.no) (15.04.21)
  • Miljøstatus for Norge (2021). Isbjørn. Isbjørn (miljodirektoratet.no).(21.09.21)
  • Moi, T. (2013). Å skrive er å tenke. Dagens Næringsliv 10.08.2013.
  • NIFU (2012). Presterer bedre med lærerstyrt undervisning. Presterer bedre med lærerstyrt undervisning | NIFU (22.04.21)
  • Nordberg, N.-H. (2021). Vurdering uten prøver. Oslo: Universitetsforlaget.
  • NOU:7 (2014). Elevenes læring i fremtidens skole. Utredning av 3.september 2014 fra Ludvigsen-utvalget. Side 35.
  • NOU:8 (2015). Framtidens skole. Utredning av 15.juni 20015 fra Ludvigsen-utvalget. Side 75-76.
  • Regjeringen (2018). Nye læreplaner for bedre læring i fremtidens skole. Dato: 18.03.2019, Pressemelding Nr. 90 – 19.
  • Regjeringen (2020-2021). Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. Stortingsmelding 21/2021. Kapittel 1.
  • Remmen, K.B. og Frøyland, M. (2014). Lærerløftet som glemmer eleven.
  • Utdanningsnytt. Lærerløftet som glemmer eleven (utdanningsnytt.no) (25.04.21)
  • Ritchhart, R., Church, M. og Morrison K. (2011). Making Thinking Visible. How to promote engagement, understanding and
    independence for all learners. San Fransisco: Jossey Bass.
  • Robinson, K. (2011). Out of our Minds. Learning to be Creative. United Kingdom: Capstone Publishing Ltd.
  • Santa, C.M. og Engen, L. (1996). Å lære å lære. Bryne: Stiftelsen Dysleksiforening.
  • Strand, M.G. (2019). Kjedsomhet kan føre til frafall i skolen. Forskning.no. Kjedsomhet kan føre til frafall i skolen (forskning.no)(16.04.21)
  • Utdanningsdirektoratet (2010). De gamle er eldst. Betydningen av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for
    elever på femte, åttende og tiende trinn i grunnopplæringen. Utdanningsdirektoratet/NIFU STEP.
  • Utdanningsdirektoratet (2019). Definisjon på dybdelæring. Dybdelæring (udir.no) (28.04.21)
  • Utdanningsdirektoratet (2020a). Individuell vurdering Udir-2-2020. Individuell vurdering Udir-2-2020 (22.04.21)
  • Utdanningsdirektoratet (2020b). Underveisvurdering (udir.no) (22.04.21)
  • Utdanningsforbundet (2020). Lærerrommet. Podkasten Lærerrommet (utdanningsforbundet.no) (31.04.21) Avsnitt 58.
  • Voll, L.O., Haug, A.B. og Holt, A. (2019). Dybdelæring i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget.
  • World Wildlife Fund (WWF) (2021). Plast i havet. Plast i havet - WWF (21.09.21)

1. utgave (2015)

  • Armstrong, T. (2003). Mange intelligenser i klasserommet. Oslo: Abstrakt forlag AS. Side 42.
  • Bamford, A. (2010). «Anne Bamford talks at the 2010 Creative Partner School Conference», vimeo.com/10349432.
  • Bergens Tidende/Krister Clausen Hoaas (2008). Kunst og kultur gjør elevene bedre, i Bergens Tidende 08.11.2008.
  • Dagsavisen/Karen Lillian Fladberg (2012). Fyller skoletimene med datamoro, i Dagsavisen 20.08.2012.
  • Folkvord, K. og Mahan, G. (2007). Levende naturfag – et elevaktivt klasserom. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
  • Folkvord, K. og Mahan, G. (2011). Engasjerende realfag – elevaktive arbeidsmåter i biologi og kjemi. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Gardner H. (1983). Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
  • Hattie, J. (2013). Synlig læring – for lærere. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Haug, P. (2010). Gode arbeidsmåter. I: Bedre skole, 1.
  • Heskestad, P.A., Liebich, H., Lerstad, I.K. og Engan, A. (2013). Kosmos. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Illeris, K. (2012). Læring. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
  • Imsen, G. (2010). Elevens verden (4. utgave). Oslo: Universitetsforlaget.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T., Haugaløkken, O. og Aakervik, A. (2006). Samarbeid i skolen. Namsos: Pedagogiskpsykologisk forlag. Side 50.
  • Kagan, S. (1992). Cooperative Learning. Kagan Cooperative learning.
  • Kunnskapsdepartementet (2008). Kvalitet i skolen. Stortingsmelding nr. 31, 2007–2008. Kapittel 3.1.5.
  • Kval, K-E. (2014). Det store skolesviket. Oslo: Dreyers forlag. Side 167– 171.
  • Lerdahl, E. (2012). Kreativitet må læres. I: Aftenposten, 24.10.2012.
  • Lerdahl, E. (2013). Kreative metoder. I: Lektorbladet 01/2013.
  • Lohne, L. (2014). Dropp forelesning – få bedre studenter. Dagens Næringsliv, URL: www.dn.no/talent/2014/12/10/1904/Utdannelse/dropp-forelesning-f-bedre-studenter (10.12.14).
  • Markussen, E. og Seland, I. (2013). Læreren må ta ledelsen. I: Aftenposten 07.05.2013.
  • Miljøstatus i Norge (2014). URL: www.miljostatus.no/isbjorn (23.11.14)
  • Moi, T. (2013). Å skrive er å tenke. I: Dagens Næringsliv 10.08.2013.
  • Nordahl, T. (2002). Elev som aktør. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Norsk Polarinstitutt (2009). URL: www.npolar.no/no/kronikker/2013/2013-09-03-et-hav-av-soppel.html (31.07.14).
  • NOU:16, 2003. I første rekke. Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle. Utredning av 5. juni 2003 fra Kvalitetsutvalget. Side 167.
  • NOU:7, 2014. Elevenes læring i fremtidens skole. Utredning av 3. september 2014 fra Ludvigsen-utvalget.
  • Public Broadcasting Service (2014). URL: www.pbs.org/newshour/extra/lessons_plans/science-genius-creating-a-rhyme (10.09.14).
  • Remmen K.B. og Frøyland M. (2014). Lærerløftet som glemmer eleven. URL: www.utdanningsnytt.no/4/Meny-A/Meninger/Innspill/Larerloftet-som-glemmer-eleven/ (03.12.14)
  • Ritchhart, R., Church, M. og Morrison, K. (2011) Making Thinking Visible. How to promote engagement, understanding and independence for all learners. San Fransisco: Jossey Bass.
  • Robinson, K. (2011). Out of our Minds. Learning to be Creative. United Kingdom: Capstone Publishing Ltd.
  • Santa, C.M. og Engen, L. (1996). Å lære å lære. Bryne: Stiftelsen Dysleksiforening.
  • Sjøberg. S. (2004). Naturfag som allmenndannelse. En kritisk fagdidaktikk. 2. utgave. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Side 298.
  • Sjøberg, S. (2007). Et portrett av Howard Gardner. I: Utdanning, 18.
  • Slemmen, T. (2009). Vurdering FOR læring i klasserommet. Oslo: Gyldendal.
  • Spilde, I. (2012). Ser matteangst i hjernen. URL: www.forskning.no/artikler/2012/mars/317135 (26.04.14).
  • Utdanningsdirektoratet (2006). Kort om ulike begreper i læreplanverket.
  • Utdanningsdirektoratet (2007). Evaluering av strategiplanen «Realfag, naturligvis», sammendrag av sluttrapporten. Side 3.
  • Utdanningsdirektoratet (2010). De gamle er eldst. Betydningen av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevers prestasjoner på femte, åttende og 10. trinn i grunnopplæringen. Rapport,
  • Utdanningsdirektoratet/NIFU STEP.
  • Utdanningsdirektoratet (2011a). Generell del av læreplanen.
  • Utdanningsdirektoratet (2011b). Læringsplakaten.
  • Utdanningsdirektoratet (2013). Læreplan i naturfag.